Måling og analyse

innsikten du trenger for å forbedre nettsiden din

 

Gjør nettsiden jobben sin?

Hver enkelt side på nettsiden din har en jobb: skaffe flere kunder, yte god kundeservice, selge annonser, gi informasjon eller øke kundetilfredsheten.

Gjør alle sidene på nettsiden din det de skal? 

Som ansvarlig for en nettside trenger du innsikt om hvilke deler av nettsiden din som fungerer, og hvilke som bør forbedres. Hvis ikke flyr du i blinde.

Google_analytics_konvertering.png

God innsikt: treffsikre tiltak

God rapportering setter deg i stand til å se hvilke nettsider som gjør jobben sin.

  • Skreddersydde panel og daglige eposter som viser deg de mest sentrale tallene
  • Opptak av dine brukere mens de er på nettsiden din ("frustrasjonstesten")
  • Profesjonell og målrettet brukertesting

På bakgrunn av dette kan du gjøre informerte valg rundt strategi, brukeropplevelser og innhold på nettsiden din.

Analytics_funnel.png

Hvor mye tjente jeg på den siste kampanjen min? Hvorfor faller 80% av kundene mine av etter at de har lagt noe i handlekurven?

Konverteringer

En konvertering er en sentral handling som du ønsker at dine besøkende skal utføre, for eksempel et kjøp eller en donasjon.

Viktig er også nøkkelhandlinger som leder inn til disse salgene: Signup på nyhetsbrev, lesing av artikler, nedlasting av whitepaper.

En side som "konverterer dårlig" må fikses, men uten å måle vet du ikke om endringene fungerer eller ikke.

 

Konverteringer.png

Brukeropptak

Ved å se opptak av (anonyme) brukere som klikker seg rundt på nettsiden din kan man få mange a-ha opplevelser.  

Brukere som trykker på noe som de tror er en knapp, ikke finner riktig betalingsmetode eller sliter med å fullføre et skjema: Brukeropptak er supert for å avdekke problemer med UX og navigasjon.

skjermopptak.jpg

A/B testing

Ved å teste ut ulike variasjoner av en seksjon på nettsiden, kan du finne ut hvilken som gjør jobben best.

Tekster på knapper, bildebruk, rekkefølge på elementer, felter i et skjema: A/B testing gjør at du kan utfordre dine antagelser og se hva som faktisk fungerer.

ab-testing.jpg

Etter 15 år i bransjen er noe av det viktigste vi har lært å aldri være skråsikre. Ting vi har tatt for gitt som harde fakta har ofte vært antagelser.

Hva bør du måle?

Kundereisen

Hva leder til en konvertering? Hvor er det brukere "faller av"?

Konverteringer

Definer de viktigste tingene du vil at brukerne skal gjøre på nettsiden og mål dem.

Kanalstrategi

Hvilke kanaler og kampanjer fører til salg? Eksempel: hvor mye salg har Facebook-siden din bidratt til?

Frontkom webanalyse: slik jobber vi

Workshop

Innledende arbeid der vi legger strategien basert på din nettside og businessmodell.

Oppsett

Noen vanlige verktøy i verktøykassa vår: Google Analytics, HotJar, Google Tag Manager, AdWords, Facebook, Google Webmaster tools

Oppfølging

Vi sikrer at du får den innsikten du trenger og tiltak for å optimere nettsiden det du får mest igjen får det.