Mål effekten av din digitale markedsføring

Eksperthjelp på webanalyse og tracking av nettsider

full-width center invert-text

Still de viktige spørsmålene

  • Hvor mye tjente jeg på den siste kampanjen min?
  • Hvor mange av kundene mine faller av etter at de har lagt noe i handlekurven?
  • Tiltrekker nettsiden min den kundegruppen jeg tjener penger på?
  • Lønner det seg å fortsette å bruke penger på annonser?

Stiller du deg slike spørsmål? I så fall: Glimrende, du er på riktig vei. God datadrevet innsikt starter med å stille relevante spørsmål om hvordan ting fungerer i dag. En nettside-administrator uten gode data flyr i blinde.

Analyse dashboard spørsmål

God innsikt: Treffsikre tiltak

Hver enkelt side på nettsiden bør ha et mål: få en kunde gjennom en betalingsprosess, gi god kundeservice, skaffe mer trafikk fra søkemotorer etc.

Du skal kunne se på hver enkelt side på nettsiden din og vite to ting: 1) Hva er hovedmålet og 2) I hvor stor grad oppfylles målet i dag?

Ikke kast bort tid og penger på tiltak som du ikke klarer å måle effekten av.

Google_analytics_konvertering

Hvor mye tjente jeg på den siste kampanjen min? Hvorfor faller 80% av kundene mine av etter at de har lagt noe i handlekurven?

Dashboard

Mange bruker Google Analytics og får noe innsikt ut i fra dette. F.eks. hvor mange som har vært inne på siden, og hvilke sider er de mest leste. Men det kan være vanskelig å vite hva man skal gjøre med denne informasjonen. Mange spør seg spørsmål som: “Ok, ingen har vært inne på kontaktsiden min. Hva nå?” uten å komme til konkrete svar.

Det du trenger er et dashboard som gir deg de sentrale dataene for din organisasjon. Dine forretningsmål bør være i samsvar med målene som er på nettsiden, og disse tallene bør du kunne gå inn og se på 5 sekunder, i stedet for å lete rundt i Google Analytics, ta skjermbilder og lime inn i en Powerpoint presentasjon.

Dashboard

Et godt dashboard er også nyttig i møter, der man kan vurdere hvilke tiltak, kampanjer og kanaler som fungerer godt, og hvilke som ikke gjør det.

God rapportering setter deg i stand til å finne treffsikre tiltak, og se hvor godt tiltakene fungerer.

God rapportering gir deg de mest sentrale tallene som er viktig for din forretningsmodell.

dashboard_ex

Vår metodikk

1. Workshop (i samme rom, eller over videochat)
2. Oppsett av verktøy for sporing og monitorering
3. Oppfølging, i form av ukentlige eller månedlige møter over videochat.

Fokus 1: Identifisere konverteringer

En konvertering er en sentral handling som du ønsker at dine besøkende skal utføre, for eksempel et kjøp eller en donasjon. Viktig er også nøkkelhandlinger som leder inn til disse salgene: Signup på nyhetsbrev, lesing av artikler, nedlasting av whitepaper.

Nettsiden din bør knyttes opp mot dine forretningssmål og salgsstrategi. Dette gjøres best i samarbeid mellom webansvarlig, salgsansvarlig og våre konsulenter.

analytics

Fokus 2: Identifisere drivere, barrierer og triggere

  1. Drivere: Hva driver folk til nettsiden din
  2. Barrierer: Hvor og hvorfor forlater de siden
  3. Triggere: Hva overbeviste brukeren om å ta aksjon
Triggere

Fokus 3: Vår verktøykasse og anbefalte tiltak for din nettside

  • "Frustrasjonstesten" via klikk-tracking, som gjør at du får innsyn i hvordan brukere klikker seg rundt på siden
  • Målrettet brukertesting, intern og ekstern
  • A/B testing med innebygget måling. Ved å teste ut ulike variasjoner av en seksjon på nettsiden, kan du finne ut hvilken som gjør jobben best.
  • Avansert bruk av Google Analytics og Google Tag Manager, med mål, event-tracking og eCommerce tracking ++
  • Google Search Console for forståelse av organisk søketrafikk
  • Skjemaanalyse
  • Semrush for nøkkelord og konkurrentanalyse
Semrush