Kontakt oss

Analyse og CRO

CRO betyr konverteringsoptimalisering (Conversion Rate Optimisation), og konvertering handler om å få potensielle kunder til å forplikte seg til deg. Tilbyr du verdifullt innhold og legger til rette for en god totalopplevelse for alle som er i kontakt med deg, vil flere av dem ønske å etablere en tettere relasjon for å få mer av denne opplevelsen. 

For at besøkende på nettsiden, mottakere av nyhetsbrevet eller følgere i sosiale medier skal gå fra å være tilfeldig forbipasserende til kontakter, må de konvertere – altså utføre en handling slik at denne relasjonen etableres. Gi dem muligheten til å forplikte seg ved å laste ned innhold, motta nyhetsbrev og eksklusive tilbud eller foreta et kjøp.  

Dersom dette ikke skjer, må du finne ut hvorfor og forbedre innholdet ditt slik at besøkende gjør det du vil at du skal gjøre. Det er dette som er konverteringsoptimalisering.

En tverrfaglig tilnærming

For å jobbe effektivt med konverteringsoptimalisering må du først vite hva du vil med innholdet ditt. Når du vet hva du ønsker å oppnå, kan du begynne å se nærmere på enkeltfaktorer og finne ut hvorfor folk ikke gjør som du vil. 

Når du vet dette, kan du starte arbeidet med å fjerne friksjon og barrierer som hindrer innholdet i å konvertere. Her er det alltid flere faktorer som spiller inn, så det er viktig å tenke helhetlig. Lag gjerne hypoteser om hva som ikke fungerer optimalt, samle tilgjengelige data og gå analytisk til verks for å bekrefte eller avkrefte om det stemmer. Det gir deg et verdifullt grunnlag for hvordan du bør jobbe med konverteringsoptimalisering – basert på data, ikke magefølelse.

Eksempler på konvertering og friksjon

Hva vil du at de besøkende skal gjøre?

  • Kjøpe et produkt
  • Ta kontakt
  • Melde seg på nyhetsbrev
  • Bli medlem
  • Fylle ut et skjema
  • Laste ned innhold

Hvorfor konverterer ikke innholdet?

  • For dårlig design?
  • Tvetydige tekster?
  • Mangler det CTA’er – eller er det for mange?
  • Er skjemaene kronglete å fylle ut?
  • Er det for dyrt?
  • For mange steg fram til mål?

Ønsker du økt konvertering i nettbutikken?

Hør vår e-handelsekspert Thomas Kulvik snakke om:

  • Hvordan definerer vi konvertering?
  • Hva er god og dårlig konvertering?
  • Hva påvirker konvertering i kjøpsreisen?
  • En metodikk for optimalisering av nettbutikker
  • Verktøy du bør bruke for måling og optimalisering
  • Konkrete og praktiske råd for optimalisering

Hvordan jobbe med konverteringsoptimalisering?

01

Sett mål

Finn ut hva du vil med nettsiden.

02

Kartlegg friksjon

Finnes det barrierer som gjør at du ikke når målene?

03

Optimaliser

Gjør forbedringer på nettsiden din.

04

Analyser og juster

Kundenes behov, teknologien og dine tilbud endrer seg. Det finnes alltid rom for forbedring!

Hva kan vi gjøre for deg?

Har du mange besøkende på nettsiden, men for få som etablerer kontakt og blir kunder? La oss finne ut hvorfor – og gjøre noe med det!

Vi vil gjerne være din samarbeidspartner på konverteringsoptimalisering, slik at tilfeldig besøkende blir verdifulle kontakter. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Vil du vite mer? Ta kontakt med meg 👋

Marianne Godiksen

Marianne Godiksen

Salgsleder og Digital Markedsfører

Vil du få månedlig påfyll fra vårt team?

Noen firmaer vi har hatt gleden av å jobbe med