Slik lager du responsive søkeannonser i Google Ads

Publisert

Responsive søkeannonser er et annonseformat som automatisk tilpasser seg slik at passende mengde tekst vises brukeren. Dette gjør det lettere å skrive annonser som optimeres uten å måtte opprette en mengde ulike varianter manuelt.

Annonsen som vises kan ha opp til 3 overskrifter og 2 beskrivelser, avhengig av konteksten. Eksempelvis vil annonsen vises forskjellig om annonsen vises på mobil, i en sidebar, eller en bredere annonsevisning på desktop.

Først oppretter du en lang rekke overskrifter og beskrivelser (maks 15 overskrifter og 4 beskrivelser), deretter kombinerer maskinlæringsalgoritmer disse for å automatisk teste hvilke kombinasjoner som fungerer best over tid.

Kom i gang 

  1. Velg søkekampanjen din på https://ads.google.com
  2. Klikk på den blå plussknappen Blå plussknapp Google Ads
  3. Velg "Responsiv annonse"
  4. Velg en annonsegruppe
  5. Sett URL'en annonsen skal gå til
  6. Skriv tekster! Her må du skru på kreativiteten.

Responsiv søkeannonse Google ads

Tips og triks

  • Lag så forskjellige fraser som mulig, så det ikke blir smør på flesk. Ulike sider ved produktet ditt eller problemet du løser.
  • Ta utgangspunkt i innholdet på siden du sender annonsetrafikken til. Er det noen setninger på denne siden du kan bruke direkte?
  • Siden tekstene blir kombinert bør de fungere uavhengig av hverandre
  • Ikke forsøk å maksimer antall bokstaver, det er fint å legge til noen korte varianter også.
  • Jo flere overskrifter og beskrivelser jo bedre. Fyll ut helt til du har nådd maks antall.
  • Sjekk Annonsekvalitet, i toppen av redigeringsvinduet, og ikke gi deg før du har fulgt alle anbefalingene der. Annonsekvalitet Google Ads
  • Du kan "pinne" ulike tekster til ulike posisjoner. Et eksempel er hvis du må ha med et forbehold (disclaimer) på samtlige annonser. Disse bør imidlertid kun brukes hvis du .

Når du er ferdig: Lagre annonsen, og følg med på konverteringsraten de neste dagene.

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.