Slik tracker du eksterne sidevisninger til Google Analytics

Publisert

Hvis du har nettsiden drikke.no vil i utgangspunktet bare lenker på dette domenet bli tracket. Men hva hvis du ønsker å tracke lenker som går til andre domener? Hvis du har en avtale med kaffe.no og te.no kan det være nyttig å vite hvor mye trafikk du sender til hver av dem.

Bruker du Google Tag Manager er det enkelt å sette opp slik tilleggstracking.

Du trenger:

  1. En Tagg for å tracke til Analytics
  2. En Trigger som fyrer kun på klikk til eksterne domener
  3. To "Built-in" variabler: Click URL og Click Text

Taggen

Vi pleier å kalle denne Track External pageviews.

Det er egentlig ikke en sidevisning i vanlig analytics betydning, det er bare en klikking på en lenke (for eksempel til kaffe.no/mocca), men i analytics can vi tracke dette som en virtuell sidevisning. I bunn og grunn er det bare to datapunkter vi trenger å tracke: URL og teksten på selve lenken. Disse tracker vi som henholdsvis "page" og "title".

Konfigurasjonen ser du her.

 

Track external link clicks - skjermbilde av konfigurasjon

 

Du må først "Enable override" for å få tilgang til alle innstillingene, deretter under "More settings" og "Fields to Set" henter du inn de relevante verdiene. Merk her at du bruker de innebygde variablene og .

Disse henter du inn ved å trykke på "legoklossen"

 

Google Tag Manager 2019-01-16 10-40-02

og deretter "Built-ins" helt oppe i høyre hjørne:

Built ins link i Datatstudio

 

Når noen klikker på en lenke på siden din der det står: "Les mer om Mocca oppskrifter" blir disse verdiene fylt med for eksempel:

Click URL: "kaffe.no/mocca"

Click Text: "Mocca oppskrifter" (altså selve teksten som brukeren klikker på)

Triggeren

Så må du sette opp triggeren. Vi pleier å kalle denne for External link clicks.

 

External link clicks - skjermbilde av konfigurasjon

 

Selve triggeren er av typen "Clicks - Just links". Pass på at denne triggeren kuntrigger URL-er som IKKE inneholder domenenavnet man er på. Dette fungerer vanligvis greit ved å sette et enkelt kriterium: "Click URL does not contain drikke.no".

Deretter er det bare å lagre, publisere og vente på at data kommer inn. Ofte kan det være relevant å:

1. Sette opp et mål i Analytics for eksterne klikk til visse domener, f.eks. samarbeidspartnere.

2. Sette opp et dashboard som viser hvilke eksterne linker som klikkes på i størst grad. Her er et eksempel vi satt opp for en kunde:

Eksempel på dashboard som viser en tabell med eksterne domener og antall klikk

 

 

Henrik Akselsen

Henrik Akselsen

CMS-konsulent, utvikler og webanalytiker i Frontkom. Langt over gjennomsnittet interessert i hva som fungerer på web, og hvordan man kommer ditt via innholdstrategi og analyseverktøy.